BMI, PPM, CPM - co powinienes wiedziec?

11:54


Każdy, kto zaczyna przygodę ze zrzucaniem zbędnych kilogramów, musiał słyszeć terminy BMI, PPM oraz CPM. Ale doskonale wiemy, że słyszeć a wiedzieć, to dwie zupełnie różne rzeczy, dlatego dziś trochę teorii.


1. BMI- Body Mass Index- Inaczej nazywany też wskaźnikiem Queteleta II, jest chyba najbardziej popularnym terminem dietetycznym. Oblicza się go dzieląc wagę w kg/ przez kwadrat wzrostu w cm. Przykład:


BMI= 60 kg / 1,67cm^2= 60 kg/2,7889= 21,51


Wychodzi na to, że nasza pani X ma wagę w normie. Jaka jest wada BMI? - wskaźnik ten nie jest do końca "prawdziwy". Nie powinni go stosować sportowcy, osoby starsze oraz kobiety w ciąży. O ile pokazuje faktyczny stosunek wagi do wzrostu, to np. sportowcy, u których ilości tłuszczu są znikome, na swoim BMI mogą zobaczyć wartość odpowiadające nadwadze (:
Jednak dla osób z nadwagą lub otyłych może być dobrym motywatorem do pracy nad sobą.

2. PPM- Podstawowa Przemiana Materii- Kolejnym wskaźnikiem jest PPM, czyli podstawowa przemiana materii naszego organizmu na dobę. Innymi słowy jest to ilość kalorii, której nasz organizm potrzebuje do podstawowych funkcji życiowych- praca serca, oddychanie, praca mózgu itp. Najbardziej znanym wzorem na PPM, jest ten proponowany prze Harrisa i Benedicta.

Dla kobiet: 665,1 + (9,567*kg) + (1,85*cm) - (4,68*wiek)

Przykład: 
Kobieta, 20 lat, 60 kg i 167 cm 

PPM= 665,1+ (9,567*60kg) + (1,85*167cm) - (4,68*20lat)=
665,1+574,02+308,95-93,6=1454,47 kcal

Dla mężczyzn: 66,47+(13,7*kg) + (5*cm) - (6,76*wiek) 

Przykład:
Mężczyzna, 20 lat, 85 kg i 190 cm

PPM= 66,47+ (13,7*85kg) + (5,0*190cm) - (6,76*20lat)=
66,47+1164,5+950-135,2=2045,77 kcal


UWAGA- ten wskaźnik jest bardzo ważny. Jeżeli ktoś chce 'iść na dietę' o określonym limicie kalorii, niech najpierw obliczy swoje PPM, ponieważ jedzenie poniżej otrzymanego wyniku, doprowadzi organizm do ruiny!
Tak samo, jeżeli ktoś nie może zrzucić zbędnych kilogramów- oblicz swoje PPM- może okazać się, że jesz za mało, chociaż wcale tego nie odczuwasz (:

Z mojego doświadczenia- lepiej sami weźcie sprawy w swoje ręce. Nawet nie wiecie jak zaskoczona byłam tym, że osoba, która 'profesjonalnie' układa diety, przypisała mi tę na 1500kcal, w momencie, gdy moje PPM wynosi 1685,46kcal. Bez komentarza.

3. CPM- Całkowita Przemiana Materii- Jest to wskaźnik, który określa całkowity wydatek energetyczny naszego organizmu na dobę.


CPM= PPM*orientacyjny współczynnik aktywności fizycznej [k]

>1,2- brak aktywności[tryb siedzący]
1,4-1,5- mała aktywność fizyczna
1,6-1,7- średnia aktywność fizyczna
1,8-2,0- duża aktywność fizyczna

Przykład dla kobiety z wyżej obliczonym PPM zakładając, że jej wskaźnik aktywności to tryb siedzący
CPM=1454,47 kcal*1,2=1745,364kcal

Przykład dla tej samej kobiety, ale ze wskaźnikiem aktywności odpowiadający 2,0
CPM=1454,47 kcal*2,0=2908,94kcal

Myślę, że widzicie różnicę.


Jeżeli osoba chce:
- schudnąć: powinna przyjmować ilość kalorii większą niż PPM, ale mniejszą niż CPM
- utrzymać wagę: powinna przyjmować ilość kalorii nie większą, niż CPM
- przybrać na wadze: powinna przyjmować ilość kalorii większą nić CPM


Oczywiście, w Internecie można znaleźć mnóstwo kalkulatorów, które zrobią to za nas, ale warto samemu chociaż raz dokonać obliczeń, żeby wiedzieć o co chodzi.

You Might Also Like

7 komentarze

  1. Ooo, no i to się nazywa kawa na ławę ;D Idę obliczać, merci! :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny blog! Zostaję ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobry wpis,wszystko jak ''na dłoni'' :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja to nie lubię tych wszystkich wskaźników.. skoro dobrze czuję się we własnym ciele, to po co wprowadzać matematykę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. u mnie ppm 1300 ;) wpis na pewno przyda się początkującym!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. O, sposób podobny jak u mnie na zajęciach z żywienia człowieka :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajny wpis, policzyłam sobie BMI :D

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...