Sposoby na bycie tu i teraz, czyli mindfullness w 3 prostych krokach.

10:45

Wszędzie się spieszymy. Multitasking nie jest już dodatkowym atutem, tylko wymaganą umiejętnością, a spontaniczność wyszła z mody, bo lepiej mieć wszystko zaplanowane, nawet czas na odpoczynek. Z drugiej strony oczekuje się od nas permanentnego zadowolenia z życia i przynajmniej sprawiania wrażenia, że jesteśmy wypoczęci i zrelaksowani. Co zrobić, żeby w natłoku obowiązków faktycznie znaleźć czas dla siebie i po prostu być?


Uważność. W tym jednym słowie tkwi cały sekret. Ćwiczenie jej pozwoli wyrobić w sobie nawyk skupienia myśli na momencie, w którym jesteś. Na tym co w tej chwili robisz, co czujesz. Na ogół myślami pędzimy we wszystkie strony. Często jemy posiłek i nawet nie wiemy kiedy talerz zrobił się pusty. Przygotowując śniadanie myślimy o obiedzie, podczas obiadu o kolacji,  a wieczorem o kolejnym dniu. Brakuje nam skupienia uwagi na momencie aktualnym, stąd wrażenie, że czas ucieka nam przez palce. 

MAGIA RYTUAŁU
_______________

Mój ulubiony i najczęściej stosowany sposób na uważność, to czas parzenia kawy. Prawdopodobnie większość osób robi poranną kawę w biegu, żeby zdążyć wypić ją przed wyjściem z domu. Jest to jednak idealny sposób, żeby zatrzymać się i być chwilą. Przygotowując kawę zwróć uwagę na jej zapach po zmieleniu, na dźwięk przy zalewaniu jej gorącą wodą, głęboki smak przy pierwszym łyku i przyjemnie rozchodzące się ciepło. Nie zajmuj się wtedy niczym innym! Można przełożyć to również na inne czynności, na przykład jedzenie posiłków. Wtedy nie czytaj, nie przeglądaj social-mediów, nie rozmawiaj, nie zajmuj głowy sprawami do załatwienia. Patrz, kosztuj, czuj fakturę poszczególnych składników, dokładnie przeżuwaj i przede wszystkim- nie spiesz się.

MAGIA ODDECHU
_______________

Oddychamy bez zastanowienia, często robiąc to nieprawidłowo. Nie zdajemy sobie sprawy, że oddech ma magiczną moc, dosłownie! Dociera do wszystkich komórek w naszym ciele, oczyszcza nas z toksyn i usprawnia pracę naszego całego organizmu. Dlatego warto znaleźć chwilę i pozwolić sobie oddychać świadomie. Jak? Wygodna pozycja to taka, kiedy jesteśmy wyprostowani- wtedy najlepiej pracuje nasza przepona. Usiądź, zamknij oczy i powoli wciągaj powietrze nosem, a wypuszczaj ustami dwa razy dłużej. Połóż rękę na przeponie i kontroluj swój oddech. Zrelaksuj się, skup i czerp z tego podwójne korzyści. Praktyka ta doskonale wycisza, dlatego polecam ćwiczenia oddechowe bezpośrednio przed snem. 

MAGIA KREATYWNOŚCI
____________________

Nie bój się spróbować swoich sił w sztuce. Ćwiczenie uważności możesz z sukcesem przeprowadzić nad kartką papieru i z kredkami w ręce. Twórz, koloruj, rysuj. 'Wyrzyj się' artystycznie. Nie musi to być dzieło sztuki. Ważny jest sam akt tworzenia. Rewelacyjne są kolorowanki z mandalami, czy plansze do łączenia kropek. Możesz też wycinać, składać origami, robić na drutach, wyszywać, malować paznokcie. Wszystko się nada, jeżeli maksymalnie skupisz swoją uwagę na czynności, a nie na całym świecie.

***

Jakie są Wasze sposoby na wyciszenie i skupienie uwagi na tym, co tu i teraz? Praktykujecie któryś z powyższych?

Zapraszam Was do śledzenia mojego profilu na Instagramie @madikatu


You Might Also Like

0 komentarze

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...