Magda Sz.

Magda Sz.

Dzięki, że tu jesteś i czytasz ten wpis. Koniecznie podziel się swoimi myślami w komentarzu. Tworzę dla Ciebie!

BMI, PPM, CPM – co powinieneś wiedzieć?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Każdy, kto zaczyna przygodę ze zrzucaniem zbędnych kilogramów, musiał słyszeć terminy BMI, PPM oraz CPM. Ale doskonale wiemy, że słyszeć a wiedzieć, to dwie zupełnie różne rzeczy, dlatego dziś trochę teorii.


1. BMI- Body Mass Index- Inaczej nazywany też wskaźnikiem Queteleta II, jest chyba najbardziej popularnym terminem dietetycznym. Oblicza się go dzieląc wagę w kg/ przez kwadrat wzrostu w cm. Przykład:


BMI= 60 kg / 1,67cm^2= 60 kg/2,7889= 21,51

Wychodzi na to, że nasza pani X ma wagę w normie. Jaka jest wada BMI? – wskaźnik ten nie jest do końca “prawdziwy”. Nie powinni go stosować sportowcy, osoby starsze oraz kobiety w ciąży. O ile pokazuje faktyczny stosunek wagi do wzrostu, to np. sportowcy, u których ilości tłuszczu są znikome, na swoim BMI mogą zobaczyć wartość odpowiadające nadwadze (:

Jednak dla osób z nadwagą lub otyłych może być dobrym motywatorem do pracy nad sobą.

2. PPM- Podstawowa Przemiana Materii- Kolejnym wskaźnikiem jest PPM, czyli podstawowa przemiana materii naszego organizmu na dobę. Innymi słowy jest to ilość kalorii, której nasz organizm potrzebuje do podstawowych funkcji życiowych- praca serca, oddychanie, praca mózgu itp. Najbardziej znanym wzorem na PPM, jest ten proponowany prze Harrisa i Benedicta.

Dla kobiet: 665,1 + (9,567*kg) + (1,85*cm) – (4,68*wiek)
Przykład: 

Kobieta, 20 lat, 60 kg i 167 cm 
PPM= 665,1+ (9,567*60kg) + (1,85*167cm) – (4,68*20lat)=

665,1+574,02+308,95-93,6=1454,47 kcal
Dla mężczyzn: 66,47+(13,7*kg) + (5*cm) – (6,76*wiek) 
Przykład:

Mężczyzna, 20 lat, 85 kg i 190 cm
PPM= 66,47+ (13,7*85kg) + (5,0*190cm) – (6,76*20lat)=

66,47+1164,5+950-135,2=2045,77 kcal

UWAGA ten wskaźnik jest bardzo ważny. Jeżeli ktoś chce ‘iść na dietę’ o określonym limicie kalorii, niech najpierw obliczy swoje PPM, ponieważ jedzenie poniżej otrzymanego wyniku, doprowadzi organizm do ruiny!

Tak samo, jeżeli ktoś nie może zrzucić zbędnych kilogramów- oblicz swoje PPM- może okazać się, że jesz za mało, chociaż wcale tego nie odczuwasz (:
Z mojego doświadczenia- lepiej sami weźcie sprawy w swoje ręce. Nawet nie wiecie jak zaskoczona byłam tym, że osoba, która ‘profesjonalnie’ układa diety, przypisała mi tę na 1500kcal, w momencie, gdy moje PPM wynosi 1685,46kcal. Bez komentarza.

3. CPM- Całkowita Przemiana Materii- Jest to wskaźnik, który określa całkowity wydatek energetyczny naszego organizmu na dobę.

CPM= PPM*orientacyjny współczynnik aktywności fizycznej [k]

>1,2- brak aktywności[tryb siedzący]
1,4-1,5- mała aktywność fizyczna
1,6-1,7- średnia aktywność fizyczna
1,8-2,0- duża aktywność fizyczna

Przykład dla kobiety z wyżej obliczonym PPM zakładając, że jej wskaźnik aktywności to tryb siedzący
CPM=1454,47 kcal*1,2=1745,364kcal

Przykład dla tej samej kobiety, ale ze wskaźnikiem aktywności odpowiadający 2,0
CPM=1454,47 kcal*2,0=2908,94kcal

Myślę, że widzicie różnicę.

Jeżeli osoba chce:

– schudnąć: powinna przyjmować ilość kalorii większą niż PPM, ale mniejszą niż CPM
– utrzymać wagę: powinna przyjmować ilość kalorii nie większą, niż CPM
– przybrać na wadze: powinna przyjmować ilość kalorii większą nić CPM

Oczywiście, w Internecie można znaleźć mnóstwo kalkulatorów, które zrobią to za nas, ale warto samemu chociaż raz dokonać obliczeń, żeby wiedzieć o co chodzi.

Powiązane posty

7 komentarze na temat “BMI, PPM, CPM – co powinieneś wiedzieć?”

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *